RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN.
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Tahun 4 Bestari
Tarikh : 17 Oktober 2012
Masa :9.10 pagi – 9.40 pagi
Bilangan murid : 30 orang
Tema :Keajaiban Alam
Tajuk : Sirih
Hasil Pembelajaran
Fokus Utama (Kemahiran Lisan)
1.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata , istilah, frasa, struktur ayat yang betul dengan laras bahasa yang sesuai.
Aras 1(i) Mengumpulkan dan menyusun isi penting daripada sesuatu topic yang dibincangkan.
Fokus sampingan.
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
Aras 3(i) Bersoal jawab untuk membuat rumusan dan keputusan.
Objektif pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid-murid dapat:
1. Menyusun isi penting mengikut urutan dalam carta aliran.
2. Menjawab soalan yang dikemukan dengan isi yang bernas dan sesuai.
Strategi Pengajaran : Direktif - Penerangan
Koperatif- Kerja Berkumpulan
Kemahiran Bahasa : Mendengar dan bertutur, menulis
Sistem Bahasa : Kata kerja
Pengisian Kurikulum : Perubatan,Sains
Nilai Murni : Kerjasama, toleransi
Kemahiran Bernilai Tambah : 1. Kemahiran Berfikir
2.Kemahiran Belajar Cara Belajar.
Bahan Bantu Belajar : daun sireh, daun pandan, daun lidah buaya, power point, carta
aliran, buku teks.
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran
Aktiviti Guru
|
Aktiviti pembelajaran
Aktiviti Murid
|
Nota
|
Set Induksi
(3 minit)
|
Soalan.
1. Pernah kamu melihat daun ini?
2. Apakah kegunaan daun ini?
|
1.Guru menunjukkan beberapa jenis tumbuhan.
2.Guru bersoal jawab dengan murid.
|
1.Murid melihat dan menyentuh tumbuhan yang dilihat.
2.Murid-murid menjawab soalan .
|
Benda maujud
- Daun pandan
- Daun lidah buaya
-
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Soalan.
1.Apakah nama daun ini?
2.Di mana pernah kamu lihat?
3.Selain dimakan, apa kegunaan daun sireh?
-kata kerja
Memetik
Mengisar
Melayur
Minum
menggulung
|
1.Guru menunjukkan daun sirih .
2.Guru mengemukan beberapa soalan
3.Guru mengaitkan daun sirih dengan tajuk pelajaran hari ini.
4. Guru menerangkan kegunaan daun sirih dalam perubatan menggunakan power point.
|
1.Murid melihat dan memegang daun sirih
2.Murid- murid menjawab soalan guru.
3.Murid mendengar penerangan guru.
|
BBM.
-daun sirih
-power point
Ilmu
-Perubatan
KBT
-Kemahiran Berfikir
|
Langkah
2
( 15 minit)
|
Menyusun kegunaan sirih dalam perubatan di dalam carta aliran.
|
1.Guru menyuruh murid-murid menyusun isi-isi penting dalam carta aliran.
2.Guru membimbing murid.
3.Wakil setiap kumpulan membentangkan hasil dapatan .
4.Guru memberi ulasan dan jawapan yang sebenar.
5. Guru mengedarkan lembaran carta aliran.
|
1.Murid-murid berkerjasama menyusun isi-isi penting dalam carta aliran.
2.Wakil kumpulan membentang hasilan dapatan.
3. Murid-murid mendengar dengan teliti.
4. Murid menyalin maklumat dalam lembaran carta aliran.
|
BBM
- Carta aliran
- Power point
Nilai
Kerjasama
KBT
-Kemahiran belajar berkumpulan
|
Penutup
(5 minit)
|
Teguran dan Nilai murni.
|
1.Guru merumus isi pelajaran.
2.Guru memberi peneguhan dan pujian kepada aktiviti yang telah dijalankan
|
1.Murid mendengar dengan teliti .
2.Murid merenung kembali kelemahan dan kelebihan semasa melakukan aktiviti.
|
Nilai
-kerjasama
-yakin
|
· Aktiviti pengayaan : membina ayat daripada kata kerja.
No comments:
Post a Comment